Door slinkende rubbervoorraden na voorraadvorming door China en een verwoestende bladziekte stijgen de rubberprijzen en komt de toeleveringsketen van rubber meer en meer onder druk te staan. Dit kan dus heel goed betekenen dat het bandje dat je gewend bent om bij Profile op de hoek te halen er straks niet meer vanzelfsprekend is, je wellicht 4 weken moet wachten op een band die eigenlijk gisteren al vervangen moest worden of dat je kiest voor een B-merk bandje, omdat deze toevallig wel op voorraad is. Toeleveringsketens zijn fragiel en je merkt dat ze over beperkte flexibiliteit beschikken om de door de pandemie veroorzaakte verstoringen in de toeleveringsketen op te vangen.

Om toch in de vraag te kunnen voorzien, is het meer en meer randvoorwaardelijk geworden dat voorraadsystemen mondiaal met elkaar gekoppeld en up-to-date zijn. Je wilt kunnen zien waar de band is waar jij naar op zoek bent, welke partij wanneer kan leveren, tegen welke prijs en met welke snelheid. Dus als jouw felbegeerde bandje zich ergens Italië, Venetië bij een dealer bevindt, dan wil jij of jouw dealer met een druk op de knop weten, wanneer dat bandje op locatie beschikbaar kan zijn voor montage. Nu zal dit voor een groot gedeelte ook al zo werken, maar met de rubber schaarste is het vele malen belangrijker geworden dat de systemen gekoppeld, beschikbaar en voorraad technisch altijd up-to-date zijn.

Maar als er ergens in de wereld een applicatie loopt te hikken en daardoor een aantal toeleveranciers niet met hun voorraden meedoen in het vraag en aanbod spel, dan lopen ze dus in potentie aanzienlijke omzet mis. Voor afnemers is onbeschikbaarheid van dergelijke autoband-ketens ook desastreus, omdat ze klanten die een bandje moeten wisselen niet of niet tijdig in hun behoefte kunnen voorzien. Dus de klant gaat mogelijk ergens anders shoppen, is gefrustreerd of het werkt onveilige situaties in de hand doordat ze blijven doorrijden op banden waarvan het profiel beneden peil is.

Daarom is het E2E monitoren van supply chains van enorm belang voor in dit geval de automotive industrie, maar dit geldt natuurlijk 1 op 1 ook voor andere branches zoals de installatie sector, de bouwsector etc.

Hoe waardevol is het als je bij een knelpunt in je toeleveringsketen automatisch wordt geïnformeerd dat er in Frankrijk in een datacenter een kritische applicatie uit jouw applicatieketen niet werkt en dat daardoor 180 klanten die dag geen autoband konden bestellen. En hoe fijn is het dat jouw monitoring software automatisch detecteert in welk datacenter je virtuele server draait, welke applicatie en proces het betreft, per wanneer het probleem zich heeft voorgedaan en wat de oorzaak is van het probleem! Zo out-of-the-box zonder dat je ernaar op zoek hoeft te gaan, op een presenteerblaadje. Het is echt mogelijk met keten monitoring.

De waarde: Ondanks de schaarste aan rubber: Uw business continuïteit beter geborgd,  behoud van omzet, uw eindgebruikers meer tevreden, meer grip en controle op uw keten.

Wil je weten wat wij kunnen bijdragen aan het optimaliseren van jouw toeleveringsketen?

Bel ons gerust, neem vrijblijvend contact met ons op of maak gebruik van de gratis dienst 360Ketenscan, voor meer informatie kijk op 360performance.nl, of bel 06-14732070

At your service.