Hoe duidelijke ketenprestatie-eisen ervoor kunnen zorgen dat je niet zit met een schadepost van € 800.000,-

Veel bedrijven worstelen met het helder maken wanneer je applicatie goed presteert of niet. Als de applicatie niet gemeten wordt, blijft het bij subjectiviteit. De applicatie is traag, maar wat is traag? Wat je wilt is een referentiepunt. Juist bij de aankoop van commerciële SAAS diensten of bij de ontwikkeling van software is er vaak onduidelijkheid over aan welke prestatie-eisen de applicatie moet voldoen om ervoor te zorgen dat alles optimaal presteert voor de eindgebruiker. Als er geen referentiepunt is, hoe kun je dan achteraf bij een flinke schadepost terug naar waar het fout is gegaan? Juist, zorg vooraf dat de ketenprestatie-eisen helder zijn en worden vastgelegd in een overeenkomst.


Keten prestatie-eisen zijn technische kwaliteitseisen die gesteld worden aan software en betrokken technische systemen en infrastructuur.
Het scheppen van duidelijke regels binnen deze keten kan voorkomen dat je achteraf zit met een schadepost van 8 ton. Je hebt bij de SAAS dienst een abonnement afgenomen dat niet voldoet aan de benodigde hardware-eisen om de dagelijkse werklast te kunnen verwerken. Kortom, je hebt een probleem, en kunt dat alleen direct op korte termijn oplossen door er geld aan uit te geven. Maar let op; de kern van het probleem is daarmee NIET opgelost. Die ligt bijvoorbeeld bij het ontwerp van de software. Deze moet herschreven worden, opnieuw getest etc etc. Die kosten van €800.000 zijn overbodig als je van te voren de technische kwaliteitseisen op orde hebt.


Het doel van de keten is het aanbieden van functionaliteit aan de eindgebruiker om iets te bereiken vanuit hen rol.
Het doel achter de keten prestatie-eis is te weten wanneer de prestatie volgens de eindgebruiker inderdaad ook goed is. Op basis van de afwijking op de prestatie-eis kan je als organisatie direct de partijen aanspreken die verantwoordelijk zijn voor de keten.


Zijn de keten prestatie-eisen voor ieder bedrijf hetzelfde?
Uiteraard zijn er altijd randvoorwaarden waar de prestatie-eisen aan moeten voldoen. Iedere respons moet binnen 3 seconden voor iedere eindgebruiker inzichtelijk zijn. Evenals dat de functionaliteit beschikbaar moet zijn. Maar het maatwerk van ieder bedrijf is anders. Bedrijf 1 heeft 20.000 medewerkers en werkt intern met een portaal. Bedrijf 2 heeft 60 medewerkers en werkt met een online planningssysteem. Kortom, het maatwerk vereist een andere invulling van de prestatie-eisen, ondanks dat je werkzaam kan zijn in dezelfde branche.

——————————————-

Wil je weten of de keten prestatie-eisen voor jouw bedrijf goed zijn vastgelegd? 360 Performance duikt graag voor je in de details om een goed en overzichtelijk beeld hiervan fte krijgen. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Ken je mensen voor wie dit artikel interessant kan zijn?
Stuur hem dan door! (waarvoor onze dank). Wil je vaker waardevolle informatie lezen over Application Performance Management volg dan onze LinkedIn bedrijfspagina 360 Performance.